Відсутність виборів у 2011 році не надто бентежить рекламний бізнес. Ціни на рекламу можуть вирости на 15-20%. Рекламісти
сподіваються, що на ринок повернуться щедрі замовники - фінансисти,
автодилери та девелопери, що дозволить збільшити цифри у прайсах та
оживити заморожені медіа-проекти. Також ринок має підігріти
підготовка України до чемпіонату "Євро-2012" та збільшення рекламних
витрат з боку західних корпорацій. Рекламісти впевнені: часи
антикризових знижок та демпінгу закінчилися. Ситуація у галузі
стабілізувалася, жорсткої конкуренції вже нема, а економіка оживає. За
даними Всеукраїнської рекламної коаліції, у 2010 році обсяг
рекламно-комунікаційного ринку виріс на 22% до 10,6 мільярда гривень. З
них 6,7 мільярда гривень припадає на рекламу в медіа. За
прогнозами коаліції, у 2011 році ринок виросте на 20% до 12,8 мільярда
гривень. Відтак, будуть перевищені показники 2008 року - 11,4 мільярда
гривень. Правда, якщо оцінювати ринок у доларах, то йому ще далеко
до кризових часів. Так, у 2011 році, за прогнозом, він сягатиме 1,6
мільярда доларів, тоді як у 2008 році, за курсом 5,05, - 2,28 мільярда
доларів. Різниця - майже мільярд. Телебачення як пріоритет Зниження
цін у кризові часи виявилося на руку західним корпораціям. Їх гроші
становлять левову частку рекламного ринку, 80% якого припадає на
телебачення. Основний замовник - транснаціональні фірми FMCG-ринку - товари щоденного вжитку. ТОП-10 рекламодавців на українському телебаченні, перша половина 2010 року Рекламодавець | Сума, мільйони доларів | Частка ринку, % | Порівняно з цим же періодом 2009 року, % | Procter&Gamble | 91,1 | 6,8 | 12,7 | Henkel | 67,2 | 5,0 | 2,8 | Uniliever | 59,3 | 4,4 | 23,9 | Benckiser | 57,1 | 4.2 | 101,8 | Colgate-Palmolive | 50,4 | 3,7 | 128,4 | Kraft Foods | 45,2 | 3,4 | 17,9 | Nestle | 43,0 | 3,2 | 29,4 | L'Oreal | 40,5 | 3,0 | -43,0 | SC Johnson | 36,5 | 2,7 | 69,0 | GlaxoSmithKline | 32,6 | 2,4 | -0,4 |
Джерело: рекламні агенції За
даними Всеукраїнської рекламної коаліції, ринок телереклами у 2010 році
виріс на 34% до 2,7 мільярда гривень. У 2011 році він "поважчає" ще на
32%, а прибутки телеканалів підвищаться на чверть. "Ціни на
рекламу повинні зрости, оскільки 2010 року підвищення було недостатнім.
Український ринок недооцінений, потенціал росту сягає 40%", - зазначила
виконавчий директор Індустріального телевізійного комітету Катерина
Котенко. Однак чи буде ефективною телереклама, передбачити складно. Соціально
активна аудиторія швидко переходить в інтернет, а рівень кабельного
телебачення, де є можливість отримати нову аудиторію, залишається
невисоким - не більше 20%. Не виключно, що 2011 року жоден з телеканалів
не матиме частки понад 9-10% у найбільш платоспроможній аудиторії -
18-50 років. Мережа переманює рекламодавців
Єдиним
ресурсом, який бурхливо розвивався під час кризи, був інтернет. Так,
якщо у 2009 році ринок телереклами впав на 15%, вуличної - на 43%, преси
- на 31%, радіо - на 35%, то інтернет виріс аж на 45%. Основна
причина такої популярності - низькі розцінки, бурхливе зростання
аудиторії, висока частка матеріально забезпечених людей у мережі.
Інтернет швидко охоплює нову аудиторію, яка у віковій групі 14-65 років у
містах з населенням понад 50 тисяч перевищує 9 мільйонів осіб. Крім
того, якщо раніше мережею користувалися здебільшого вдень, на роботі,
то зараз "сидять в інтернеті" і ввечері та вночі, тобто вдома. За
даними учасників ринку, ринок інтернет-реклами у 2010 році виріс на 60%
до 230 мільйонів гривень. Найбільше замовники витрачали грошей
наприкінці року, коли залишилися рештки від річних маркетингових
бюджетів. За словами учасників ринку, рекламодавці готові збільшити свої
бюджети на інтернет на 50%. Виконавчий директор Української асоціації інтернет-реклами Олексій Заблоцький каже, що FMCG-сектор
2010 року збільшив свою частку у рекламних бюджетах до 10%. Водночас,
автомобільні компанії витрачають на мережу по 20% бюджетів. Лідерами
з інвестицій в інтернет-рекламу є автомобільні компанії, продавці
електроніки та телекомунікаційні фірми. Відстають фінансові і
ріелторські компанії. У 2011 році до ринку можуть проявити інтерес
виробники алкоголю та тютюну, яким дедалі складніше просуватися на ТБ
та вуличній рекламі через постійні заборони. Торік виросли інвестиції у
рекламу в соціальних мережах, в тому числі - за рахунок швидкого
зростання популярності мережі Facebook. Білборди та преса: рік без політики Інші
засоби медіа-комунікацій - вулична реклама, радіо та преса -
перебувають у менш стабільному стані, хоча й тут прогнозується невеличке
зростання. У 2009-2010 роках їм допомогли вижити бюджети політичних
партій, хоча самі рекламісти заявляють, що політичні витрати були не
такими вже й значними. За даними Всеукраїнської рекламної
коаліції, обсяг політичної медіа-реклами у 2009 році становив 1 мільярд
гривень, а у 2010 році - 300 мільйонів гривень, з яких половина припала
на ТБ, 100 мільйонів - на пресу, 50 - на вуличну рекламу. Реклама
на вулицях має отримати бюджети під "Євро-2012", впевнений керівник
Асоціації зовнішньої реклами Артем Біденко. За його словами, у рамках
промо-акцій в країну зайдуть міжнародні компанії, що принесе 300
мільйонів доларів або 50% приросту рекламного ринку. Однак оптиміст експертів поки не підтвердили міжнародні рекламодавці. У
2011 році ціна розміщення на білбордах зросте на 15-20% через намір
місцевої влади підвищити тарифи. Наразі власники щитів та рекламні
агенції очікують результатів переговорів з телеканалами. Рекламодавці
хочуть спершу укласти угоди з телебаченням, а потім - з іншими носіями
за залишковим принципом. У 2010 році рівень заповнення рекламних
щитів перевищив докризовий - 85% проти 75% у 2008 році. У 2011 році
сегмент зросте на 25% до 1 мільярда гривень. На думку
спеціалістів, обсяги реклами у пресі у 2011 році будуть рости за рахунок
жіночих і ділових видань - плюс 20% і 13% відповідно. На їх сторінки
повернуться FMCG, банки, автомобілі, нерухомість. Замовники
досі ігнорують розміщення у регіональній пресі, хоча витрати на неї
утричі менші, ніж у центральних газетах та журналах. І це за умови, коли
місцевим виданням українці довіряють більше, ніж центральним. Витрати
ж на політичну рекламу у пресі скоротяться на 30% через відсутність
виборів, що серйозно вдарить по медіа-бюджетах періодичних видань. Преса
почуватиме себе найгірше, адже у неї великі витрати на друк. Прогноз співвідношення рекламних бюджетів за видами медіа, % від рекламного ринку
| Телебачення | Радіо | Преса | Інтернет | 2008 | 39,5 | 6,3 | 19,7 | 12,4 | 2015* | 37,8 | 5,0 | 12,1 | 25,0 |
* - прогноз Сortex Media Ukraine
|