ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ
ГРОМАДСЬКОСТІ
щодо проблем правого регулювання і практики проведення
громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади
Вельмишановний Миколо
Яновичу!
У 2008 році Кабінетом
Міністрів України було прийнято постанову № 976, за якою в Україні
з’явився новий інструмент забезпечення участі громадськості у виробленні
владних рішень – громадська експертиза діяльності органів виконавчої влади.
Застосування цього інструменту дозволяє органам влади реально розуміти
проблеми, які хвилюють громадськість, а громадянам України – мати спроможність
ефективно доносити власні пропозиції щодо вирішення суспільно значущих проблем.
Головне ноу-хау інструменту громадської експертизи полягає, насамперед, у
спільній відповідальності влади та громадськості за реальний стан справ у
держави.
На кінець 2010 року
інститутами громадянського суспільства було ініційовано і здійснено понад 50
громадських експертиз. Ціна піднятих громадськістю питань та запропонованих нею
шляхів вирішення найболючіших суспільних проблем становила понад 400 мільйонів
гривень – коштів, фактично, зекономлених для уряду України. Результати цих
експертиз, а також реакція на них органів влади постійно доступна на урядовому
сайті «Громадянське суспільство і влада» в рубриці «Електронний реєстр
громадських експертиз», http://civic.kmu.gov.ua/civic/control/uk/exam/search
Разом із тим, практика
застосування Постанови КМУ від 05.11.2008 року № 976 виявила ряд недоліків, що
суттєво впливають на ефективність ініційованих громадськістю незалежних оцінок
органів виконавчої влади. Передусім, місцеві органи виконавчої влади:
- не повною мірою
виконують вимоги Постанови від 05.11.2008 р. № 996, зокрема не вживають
заходів щодо сприяння проведенню громадської експертизи та не надсилають
до Секретаріату КМУ інформацію про вже проведені громадські експертизи для
розміщення на урядовому сайті «Громадянське суспільство і влада»;
- не розуміють
змісту діяльності щодо надання сприяння в проведенні громадської
експертизи, зокрема, через відсутність належної методичної підготовки;
- усіма можливими
способами намагаються не допустити проведення громадської експертизи на
своїй території.
Типовими ілюстраціями
вищенаведених проблем є такі факти: з ініційованих в Україні понад 50
громадських експертиз Секретаріатом КМУ на сайті «Громадянське суспільство і
влада» станом на 07.03.2011 розміщено результати лише 11 експертиз; Львівська
ОДА майже півтора роки не видавала розпрядження про сприяння у проведенні ІПЦ
«Наше право» громадської експертизи; за даними експертного опитування Творчого
об’єднання «ТОРО» переважна більшість посадових осіб органів виконавчої влади
обласного рівня не знають про вимоги Постанови КМУ № 976 щодо їх обов’язку
сприяти у проведенні громадської експертизи.
У зв’язку із цим,
звертаємося до Вас, Миколо Яновичу, з проханням надати доручення
Прем’єр-міністра України з метою вжиття заходів з усунення перешкод у
практичній реалізації Постанови КМУ від 03.11.2008 р. № 976. Серед них такі:
- центральним
органам виконавчої влади та місцевим державним адміністраціям до 1 травня
2011 року надати Секретаріату Кабінету Міністрів України повну інформацію
про ініційовані громадські експертизи стосовно діяльності цих органів у
період 2009-2011 роки, разом із копіями експертних висновків та
відповідями відповідних виконавчих органів;
- Головному
управлінню державної служби України у партнерстві із зацікавленими
інститутами громадянського суспільства до 1 червня 2011 року розробити
методичні рекомендації для органів виконавчої влади щодо практичного
застосування вимог Постанови КМУ № 976;
- Міністерству
юстиції України у партнерстві із зацікавленими інститутами громадянського
суспільства до 1 червня 2011 року розробити та подати на розгляд Кабінету
Міністрів України зміни до Постанови КМУ № 976 в частині вимог до
документів, що надаються інститутами громадянського суспільства при
ініціюванні громадської експертизи, а також підготувати зміни до Постанови
КМУ у зв’язку із прийняттям Закону України «Про доступ до публічної
інформації»;
- Секретаріату
Кабінету Міністрів України до 1 травня 2011 року розробити та оприлюднити
графік перевірок центральних та місцевих органів виконавчої влади на
предмет дотримання ними вимог Постанови КМУ № 976 щодо сприяння у
проведенні громадської експертизи;
- Секретаріату
Кабінету Міністрів України передбачити кадрові та технічні ресурси для
безперебійного ведення рубрики «Електронний реєстр громадських експертиз»
на сайті «Громадянське суспільство і влада»;
- Секретаріату
Кабінету Міністрів України готувати двічі на рік узагальнену інформацію
членам Кабінету Міністрів України про стан дотримання органами виконавчої
влади вимог Постанови КМУ № 976 щодо сприяння у проведенні громадської
експертизи.
У свою чергу запевняємо
Вас, шановний Миколо Яновичу, що ми як інститути громадянського суспільства,
безпосередньо зацікавлені у розвитку в Україні інструменту громадської
експертизи, і надалі докладатимемо усіх своїх зусиль для популяризації цього
інструменту серед широкої громадськості та надання всебічної допомоги органам
виконавчої влади у їх діяльності через застосування можливостей громадської
експертизи.
З повагою,
учасники круглого столу
«Проблеми правого регулювання і практики проведення громадської експертизи
діяльності органів виконавчої влади»:
- Благодійний фонд
«Діти України» в Каневі
- Благодійний Фонд
суспільних відносин «Брат»
- Буковинський
центр виборчих технологій
- ВГО «Асоціація
сприяння самоорганізації населення»
- Глобинський
місцевий осередок Всеукраїнського Комітету оборони прав людини
- Громадська
організація Центр «Доброчин»
- Дніпропетровський
координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики
- Донецька обласна
організація ВГО «Комітет виборців України»
- Інститут Масової
Інформації
- Інститут Медіа
Права
- Інформаційно-правовий
Центр "Наше право"
- Кіровоградська
ОГО «Центральноукраїнський центр громадських ініціатив»/
- Комітет
мікрорайону "Русанівка"
- Луганський
обласний експертний центр політичних та соціологічних досліджень
«Громадянська ініціатива»
- «Макіївські
новини»
- Одеський
суспільний інститут соціальних технологій
- ГО «Родина для
Дитини»,
- ГО
«Союз-Чорнобиль-Україна»,
- Творче
об'єднання "TOPO” – Контактна група в Україні Transparency International
- Творчий центр
ТЦК
- Український
незалежний центр політичних досліджень
- Фонд розвитку
«Шевченків край»
- Херсонський
обласний центр "Успішна жінка”
- Центр
розвитку громади"
|